Vandaag gaan we op bezoek bij de Griekse God Prometheus. Hij gaf
zijn broeder Epimetheus de nobele taak om de eigenschappen te
verdelen aan de soorten op aarde. Epimetheus was hier nogal gortig
mee want toen hij bij de mens aan kwam had hij alle goede
eigenschappen al verdeeld. Prometheus, die het niet zo had met de
decadente Goden van Olympus, besloot hierop het vuur te stelen en aan
de mens te geven. De slome, slappe mens kreeg zo een unieke
eigenschap. Met het vuur is ze in staat om zich warm te houden, de
natuur aan zich te onderwerpen en zelfs oorlogen tegen soortgenoten
te voeren. Met het vuur heeft de mens de macht gekregen over de
techniek. Met de fakkel van Prometheus in zijn hand staat de mens met
trots in de wereld. De mens en zijn techniek als een innig duo.
De God Prometheus legt de vinger op een beslissend moment in de
evolutie. We zijn niet langer afhankelijk van brute spierkracht om
materie te vervormen. Via de techniek kan de mens de wereld naar zijn
hand zetten zonder daarbij te veel moeite te leveren. De techniek
werkt zo als middel om onze theoretische ontdekkingen in materiaal te
realiseren.
Volgens de Duitse techniekfilosoof Günther Anders brengt dezelfde
techniek ons tot prometheïsche schaamte. De mens is niet langer
trots op zijn techniek, maar ervaart de onmogelijkheid van zijn
biologie om de technologisch revolutie bij te benen. Waar het vroeger
de techniek was die faalde is het steeds vaker de mens die gebruik
moet maken van het technologische ondersteuningen, bijvoorbeeld het
'Wachtwoord vergeten?' hulpmiddel. De mens voelt zich grootmoeders
kast in een high-tech omgeving. In Die Antiquiertheit des Meschen
beschrijft Anders over de hernieuwde relatie tussen mens en techniek.
Hij beschrijft hoe een vriend van hem wordt geïntimideerd door
allerhande grootste techniek die te zien is op de
wereldtentoonstelling in Parijs: 'Tegenover de verfijndheid en
precisie van de technische apparatuur ervoer hij zichzelf als
onbeholpen, lummelig, schepselmatig onnauwkeurig. De technische
apparaten ervoer hij als superieur, als behorend tot een hogere
zijns-klasse.'1
Ivo
1Günther Anders, 'Die Antiquiertheit des Meschen'
maandag 21 maart 2016
zondag 20 maart 2016
dinsdag 2 februari 2016
dinsdag 12 januari 2016
Kunstmatige dingen
Je kan het zien als het verschil tussen de Franse en de Britse tuinen. Ik weet dat ik een Franse tuin ben. Ik weet dat ik naar het andere verlang. De vergelijking is niet correct. Iets dieper op in gaan. In de ene hoek vindt men wiskundige esthetiek. Het verlangen om te beheersen door het inhuren van logica. In de andere kant ligt de tuin van de romantiek. De gedachte dat we ons best mens mogen voelen omdat we mens zijn. Echter, romantiek is romantiek niet als ze niet echt is. Als echtheid gedefinieerd wordt als de bewegingen van een lieveheersbeestje op een blad, dan verkrijgt de Britse tuin echtheid op een onechte manier.
-
Ivo
-
Ivo
woensdag 6 januari 2016
Marres Currents #3: Sightseeing
Marres Currents #3 Sightseeing - Perspectives from Marres on Vimeo.
Video from Marres about perspectives featuring Allesandra Ghiringhelli, Mikaël Groc, Dennis Maksimov and Ivo van den Elzenzaterdag 5 december 2015
Geheugen
Wat ik eigenlijk wou zeggen; het gevoel dat hij hier zo goed beschrijft
is een nieuw ontdekt streven voor mij. Ik wil mij kant als functie
binnen de maatschappij kwijt. Voor een groot deel heb ik mijn geheugen
verkocht aan de computer. Ik produceer ellenlange documenten met 'stream
of conciousness-achtige' teksten. Met heimwee kijk ik terug naar mijn
sporadisch goed geformuleerde zinnen. Ik heb een deel van mijn
biologische – hier, maar vooral altijd te verstaan als de wetenschap
van het levende – geheugen overgedragen aan een signaalverwerker. We
hebben hier te maken met een dood geheugen, of eigenlijk een materieel
geheugen, want het heeft niet geleefd, noch is het gestorven. Met
weemoed kijk ik naar de eruditie van mijn leraar. Dit zijn we dus
definitief kwijt. We zijn niet meer in staat om antwoord te geven op een
vraag zonder de hulplijnen. Alleen mijn teksten zijn nog erudiet en
spitsvondig. Maar die bevinden zich dus in een dood geheugen. Het is
niet dat ik zo graag mijn biologisch levende geheugen verruil voor dat
perfecte materiële geheugen. Het is iets wat mij overkomt.´
maandag 14 september 2015
Abonneren op:
Posts (Atom)